torsdag 12 juli 2018

Finfin recension av Min skalliga mamma på Lässtunder

Min skalliga mamma har fått en fin recension av Lässtunder. Här hittar du den.

Så här står det i recensionen: "Min skalliga mamma är en vackert illustrerad bok om hur vardagen förändras, och om känslorna som uppstår när en förälder får cancer. Boken är tänkt som ett stöd i diskussionen om allt det svåra.
.

En dag berättar Ottos mamma att hon fått cancer. Hon gråter och är ledsen. Det verkar väldigt farligt och Otto blir rädd. Mamma opereras och pappa är konstig. Allt hemma blir annorlunda. På dagis är allt som vanligt. Det är skönt. .

Det här är en bok som säkerligen fyller sin funktion om man en dag måste prata med sitt barn om cancer. Bara tanken är så fruktansvärd att man inte vågar tänka den. Att samtala och diskutera är oavsett om det gäller egna barn eller andras enormt viktigt. Våga prata, möta och finnas där. Jag gillar att boken är så konkret och att den innehåller svåra ord som barnet säkert möter. Sen kan barnet känna igen sig i huvudpersonen. Få lyfta över det jobbiga i berättelsen en stund eller få dela sina känslor med honom. Jag gillar också att boken slutar på ett positivt sätt, men ändå inte lovar att mamman blir frisk. .

Tack för att jag fick läsa den här tunga men värdefulla boken @kikkuliforlag 🙏"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar