onsdag 9 november 2016

Nytt projekt

Jag ska precis påbörja ett nytt skrivprojekt, och det känns både jobbigt och roligt. När en är inne i ett längre skrivprojekt känns det som en redan känner karaktärerna. Nu måste jag känna efter och lära känna nya karaktärer. Det känns spännande, men samtidigt lite trögt innan jag kommer igång att skriva på allvar.  Jag har en idé till en berättelse som jag tänker kan passa för barn i 10-årsåldern. Nu måste jag bestämma om jag ska skriva den i jag-form eller han/hon-form. Och så måste jag bestämma om jag ska skriva i nutid eller dåtid. Det var länge sedan som jag skrev något i jag-form, så det lutar åt att det blir så i den här berättelsen. Det kan ge närvaro åt berättelsen, men det kan också vara svårt. Jag började lite lätt igår, och då skrev jag några stycken i jag-form och i nutid (presens), men en bit in i berättelsen kändes det mer naturligt och lättare att skriva i dåtid. Nu får jag experimentera och känna mig fram vad som ger mig bäst flyt i skrivandet. Och så hoppas jag att idén håller till en hel berättelse. Vi får se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar