måndag 17 oktober 2016

Bio "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn"

I går var dottern och jag på bio och såg "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn". Filmen handlar om Jake vars farfar lämnar ett antal ledtrådar till ett mysterium som spänner över olika tider. Ledtrådarna leder Jake till Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Alla barn på hemmet har olika magiska krafter. Även Jake visar sig vara ett besynnerligt barn med en egen kraft. Snart upptäcker Jake att han och de andra barnen har farliga fiender och endast hans egen kraft kan rädda dem.
Jag tycker att filmen var annorlunda och klart sevärd, men lite väl läskig! Jag hade med min tioåriga dotter och satt hela filmen och undrade om inte filmen var för läskig för henne. Det var 11-årsgräns på filmen, men yngre får ju se den tillsammans med vuxen. Men dottern tyckte den var bra! Så bra att hon gav den betyg 9,8 av 10! Och i om med att den är overklig, så blir det inte så läskigt tyckte hon, och det kan jag hålla med om. Det jag tyckte var bäst i filmen var att barnen behövde samarbeta för att klara av sina fiender. Alla behövde använda sina egna talanger och krafter.
Filmen baseras på en bok med samma titel, skriven av Ransom Riggs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar