tisdag 20 september 2016

Rapport från skrivarvrån

Jag har nu fått ihop ett råmanus till en barnroman. Manuset kräver många genomläsningar och redigeringar innan det är redo att skickas till förlag. Nu läser jag texten högt för dottern för att hitta fel och brister. När en läser en text högt märker en om vissa meningar inte flyter eller att något ord känns krystat. Dottern kommer också med bra och konkreta kommentarer om vad som kan förbättras.
Annars skriver jag nu på en längre vuxentext. Jag hoppas på att det kan bli en roman i feelgood-genren, men det känns som ett ultralopp att ge sig ut på, och jag vet ännu inte om vare sig idén eller det litterära håller. Vilket känns lite jobbigt... Men så är det ju med allt en skriver. En kan inte veta i förväg om det blir bra eller inte. Det är bara att skriva, testa och skriva igen.
Jag har också fått några kanske, på några inskickade manus. Det är förstås kul, och jag hoppas verkligen att de här kanskena rätas ut och blir till ja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar