tisdag 23 april 2019

En bok som berör

"En bok som berör" skriver bokbloggen Villivonkansbooks om "Är det bara jag som bryr mig?" Hon ger boken fyra av fem stjärnor och skriver också "Jag har tidigare läst boken Gillad som du är av författaren, den tyckte jag mycket om. I den här får vi följa tolvåriga Wilma som känner sig ganska utanför i sin klass. Hon delar inte alls samma intressen som de andra tjejerna i klassen och killar kan man inte umgås med utan att bli retad för att vara ihop med dem. Tills en dag när Gertrud börjar i klassen och en trevande vänskap börjar växa fram. Det är en fin berättelse om utanförskap, panikångest och ensamhet. Men trots de ganska tunga ämnena är boken inte svårläst och tung. Det känns snarare som en berättelse som inger hopp och styrka, det går att få till en förändring till det bättre. Jag blir berörd av Wilmas liv och känner att jag vill stå bredvid och heja på henne och peppa henne och säga att hon klarar det! Jag gillar att författaryrket även har en plats i boken i Wilmas pappa. Det fina med boken är också hinten om miljön, att vi inte kan fortsätta som vi gör med att flyga överallt och handla utan någon morgondag. Kul att en ung tjej redan tänker på det! Boken känns verkligen aktuell idag! Är det bara jag som bryr mig? rekommenderas varmt till barn från 9 år och uppåt!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar