torsdag 14 juli 2016

Lite utbildning under sommaren

Under sommaren tycker jag att det är perfekt att ägna sig åt lite lättsam utbildning. Just nu läser jag "Skriv på!" , en handbok i skrivandets konst av Elizabeth George.Jag är bara på sidan 64 men har redan fått många praktiska tips. Andra böcker om skrivandets konst, som jag vill rekommendera, är "Så skriver du för unga" av Ylva Carlsdotter Wallin och "Att skriva för barn" av Ami Nilsson, Helena Meldré, Ulf Nilsson och Anna Orring.
Nu räcker det ju inte att läsa böcker om att skriva för att lära sig att skriva. Det är som att måla, en kan lära ut hur färger blandas, olika tekniker och att sätta upp staffliet. Men sen måste det till något mer, för att det ska bli något extra. Som Elizabeth George skriver så är det ändå bra att lära sig själva hantverket. 
Annars laddar jag inför hösten, då jag planerar att skriva bok på heltid. (!) Mitt ekonomjobb flyttar till Malmö, men inte jag... Det har gjort att jag tänker ge skrivandet en rejäl chans i höst. Jag har några olika idéer om vad jag ska skriva. Vi får se vilken av dem som lyser klarast när jag ska dra igång i höst. Men först tänker jag ha några veckors välbehövlig semester!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar