söndag 28 september 2014

Bokfest i Göteborg

Äntligen är det dags. Det är bokmässa i Göteborg. Författarnas, förlagens och alla litteraturnördars mecka. Ett slags Almedalen för alla som älskar böcker. Och vi är många. Varje år lockar Bokmässan hundra tusen besökare, det är långt fler än vad Almedalsveckan förmår. Och nu är jag äntligen här. Jag kliver in genom portarna och möts av myllret av människor. Pulsen går upp, det är mycket som ska hinnas med. Mässan är späckad av montrar där förlagen marknadsför och säljer sina böcker. Små scener på mässgolvet intas av både etablerade och debuterande författare.
Jag går till Bokförlaget Opals monter och ser att min bok ”Jag vill också dansa” finns med i år också.  Jag hade önskat att min bok nummer två hade funnits med, men som ny författare gäller det att ha tålamod. Förlaget hade andra böcker i samma genre som skulle ut i år, så då fick min bok vänta till våren 2015. Men jag är ändå glad. Min ”dansabok” finns med på mässan och jag vet att nästa bok är på gång. Jag träffar min redaktör Anja Eriksson och flera andra på Opal. Det känns roligt att få träffas i verkligheten, och det här är ett av få tillfällen till det.
Jag strosar vidare. Lyssnar på Barbro Lindgren, Ulf Stark och Anna Höglund. Kanske kan jag lära mig något. Om skrivandet eller om mig själv.
Hungern gör sig påmind. Det svider till i magen. Jag och väninna som är med bestämmer träff vid ett av mässans alla caféer. Vi äter varsin sallad, samtidigt som vi diskuterar vad vi hittills har upplevt under mässan.
Sedan är det dags igen. Ut i bokhavet och folkvimlet. Det är trångt i gångarna mellan montrarna. Där det är särskilt trångt ska man se sig om extra noga, för där står antagligen någon känd författare och berättar om sitt skrivande och sina böcker. Eller sitter hen och signerar sin bästsäljare till en ringlande kö av fans. Bruset av alla röster får mig att bli trött i huvudet. Jag går till Rabén och Sjögrens monter och köper några böcker till mina barn. I en annan monter hittar jag ett memory och ett spel. Kanske blir det presenter eller julklappar. Jag vill hitta något till mig själv också. Det blir en bok om akvarellmålning.

Klockan 17:30 är det dags för mingel i Opals monter. Förlagets författare och illustratörer är inbjudna. Det var över ett år sedan jag debuterade, men jag får fortfarande nypa mig i armen ibland för att förstå att det är sant. Jag är en barnboksförfattare som är med på Opals författarmingel. Det känns lite overkligt. Jag tar ett glas vin och pratar med Mats Berggren om hans senaste bok ”Onsdag kväll strax före sju”.  Min redaktör AnjaEriksson kommer fram och presenterar Valentin Schönbeck, illustratören, som har gjort bilderna till min nästa bok ”Innebandystjärnor”. Vi pratar om bilderna, och serietecknande, som Valentin började sin illustratörskarriär med. Valentins sambo, som också är med, berättar att han köpte med sig en innebandyklubba i mataffären, bara för att se hur de verkligen ser ut. Allt för konsten! På minglet hinner jag prata några ord med debuterande jönköpingbon Annika Giannini och Torsten Bengtsson som är läsambassadör för Jönköpings län.  Torsten jobbar stenhårt i hela länet för att få upp läsandet för barn och unga. Klockan tickar på och det är dags att lämna Bokmässan 2014. Roligt var det, på tåget hem sitter jag och väninnan trötta men nöjda. Ryggsäcken är full med böcker och sinnet är fullt med intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar