fredag 22 mars 2019

Bokbloggare tipsar om Är det bara jag som bryr mig?

Bokbloggaren och pedagogen Anna Johansson tipsar på sin blogg "och dagarna går" om "Är det bara jag som bryr mig?" Så här skriver hon:
Wilma står på skolgården i Är det bara jag som bryr mig och det är första dagen efter sommarlovet. Hon skall börja sexan och alla kompisarna berättar om de semesterresor som de gjort. Wilmas familj har valt att inte flyga, hennes mamma forskar om klimatet och dårfår åker de tåg. Det tycker Wilma är bra men det är inte så kul att berätta att man åkt till morfar i Kalmar när de coola tjejerna varit i New York. Wilma känner si så ensam i klassen och trivs verkligen inte alls, den ende hon kan prata med är Isak men han är ju kille. Kan man vara kompis med en kille även om det är sexan nu? Så kommer en ny tjej inflyttande i klassen, hon heter Gertrud och snart blir Wilma och Gertrud vänner, de märker att de båda två vill bry sig om annat än bara shopping och smink. Kan de göra något tillsammans för att ta hand om miljön?

Det här är två böcker (hon tipsar om en annan bok i samma inlägg) som är lättlästa och de har båda ett tydligt budskap: Var dig själv så löser sig det mesta! Jag kommer absolut att tipsa om dem i årskurs 3 resp åk 5. De passar mycket bra in i det värdegrundsarbete som ständigt bedrivs i skolan och dessutom har det karaktärer som många av de elever som jag möter kan känna igen sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar