måndag 14 maj 2018

Börja på nytt

Idag tänker jag börja på ett nytt manus. Det är alltid jobbigt att börja på nytt. Jag måste hitta en story, en röd tråd, intriger som bär och lära känna nya karaktärer. Och det går inte att veta att det verkligen kommer att hålla för en hel bok. Det är det som är jobbigt. Det där sökandet och trevandet. Roligast och lugnast är skrivandet när jag är mitt i en berättelse och ändå känner att den håller ända till slutet. Då mår jag oftast som bäst. Men för att komma dit måste jag börja någonstans. Bäst är att inte ha för stora krav på sig själv i början, låta det undermedvetna jobba medan texten får vila, och skriva kanske några tusen tecken per dag. Sedan kan det få bli mer när jag vet vart jag och berättelsen är på väg. De senaste veckorna har en vag idé kommit till mig. Kanske kan det bli en bok? Ända sättet att ta reda på det är att testa. Så då kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar