torsdag 18 januari 2018

En vanlig skrivdag

För mig och mitt skrivande är det viktigt med rutiner, jag måste ha lite samma struktur på mina skrivdagar för att det ska bli bra och för att jag ska må bra. Och jag är ingen sån författare som sitter på bibliotek eller kaféer och skriver, jag tycker att det funkar bäst att skriva hemma vid mitt skrivbord. Då kan jag ta en paus då och då om jag känner att jag behöver det. Det ska också vara tyst, ingen radio, ingen musik och jag vill helst vara ensam hemma för att skriva nytt (förutom kissen Mirre som hänger ihop med mig hela dagarna, när hon inte är ute och springer).

En vanlig dag

06:30 Frukost, havregrynsgröt
07:30 Jag går med barnen till skolan. Ibland går de själva men då tar jag ändå en kort promenad runt kvarteret för att få igång kroppen, och framförallt knoppen. Rörelse är bra för kreativiteten.
08:00 Jag kör igång första skrivpasset. Ibland kollar jag in ett par författarbloggar för att komma igång.
09:00 Te och macka, och gärna en frukt.
09:20 Andra skrivpasset startar.
11:30 Lunch och i samband med lunchen tar jag en promenad eller ett träningspass på gymmet. Det blir oftast två pass på gymmet per vecka, de andra dagarna blir det promenader. När man som jag arbetar utan arbetskamrater går det snabbt att äta lunch och då är det skönt att komma ut lite. Dessutom får jag ofta bra idéer eller tankar om hur mina berättelser kan fortsätta när jag är ute och går.
13:00 Skrivpass tre. Om jag redan har skrivit mitt beting kan jag jobba med redigering, mejl till förlag och andra, bokföring eller andra saker under det här passet. Känner jag att jag vill skriva vidare på det manus som jag jobbar på gör jag det. Att skriva nytt kräver ofta mer energi än redigering och det går oftast bäst på förmiddagarna.
14:45 Mellis, te och macka. Ja, jag vet att jag äter ofta, men sån är jag. Det gäller att hålla igång ämnesomsättningen.
15:00 Jag går till skolan och hämtar yngsta barnet. Det äldsta barnet har oftast redan kommit själv vid den här tiden.

Självklart jobbar hjärnan på och tänker på och löser olika manusfrågor även efter tre, men det är inte så ofta som jag sitter och skriver på kvällen, om det inte är något som verkligen trycker på och vill ut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar